معلم به مثابه الگوی تربیتی: سنتز پژوهی ویژگی‌های معلم حرفه ای در ادبیات جهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم تربیتی، گرایش برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک

2 دانشیار رشته برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحدمحلات، دانشگاه آزاد اسلامی محلات، ایران

10.22080/dc.2025.29724.1091

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش الگویی معلمان در نظام آموزشی بر اساس چشم‌اندازهای جهانی است؛ به‌گونه‌ای که با بررسی ویژگی‌ها و ابعاد این نقش در چارچوب معیارها و استانداردهای بین‌المللی، بتوان به شناختی روشن و کاربردی درباره جایگاه و تأثیر معلمان به عنوان الگوهای تربیتی و آموزشی دست یافت. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و از نظر نحوه جمع‌آوری داده‌ها، با رویکرد کیفی انجام شده است. این مطالعه مروری با استفاده از روش‌های مرور نظام‌مند ادبیات به اجرا درآمده است. میدان پژوهش شامل اسناد دست اول لاتین (کتاب‌ها، مجلات علمی-پژوهشی، پایان‌نامه‌ها، طرح‌های پژوهشی) در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ از طریق جستجوی جامع در پایگاه‌های داده علمی و با بهره‌مندی از نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع به دقت مورد کاوش و مرور قرار گرفته‌اند تا به نقش الگویی معلم و ویژگی‌هایش پرداخته شود. پس از تجزیه و تحلیل اسناد به شیوه کدگذاری سه مرحله‌ای، مولفه‌های الگوبخشی معلمان در قالب 19مقوله محوری دسته‌بندی شدند. در نهایت، این مضامین ذیل سه مضمون فراگیر ویژگی‌های شخصیتی ورفتاری، مهارت‌های آموزشی وحرفه ای ونقش‌های مدیریتی ونوآورانه قرار‌‌گرفتند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که معلمان از مهم‌ترین ارکان توسعه‌ی یک کشور به شمار می‌روند. آنان باویژگی‌های شخصیتی ورفتاری خود، دانش‌آموزان را در جنبه‌های مختلف شخصیت و رفتار راهنمایی می‌کنند. همچنین مهارت‌های آموزشی و حرفه‌ای معلمان و نقش‌های مدیریتی ونوآورانه آنها، بر کیفیت آموزش و پرورش تأثیر مستقیم دارد. در نهایت، این نقش الگویی معلمان است که جامعه را به سمت پیشرفت و ترقی سوق می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The teacher as an educational role model: Research synthesis of the characteristics of a professional teacher in world literature

نویسندگان [English]

  • hasan zolfaghari 1
  • Sirus Mansoori 2
  • farhad shafiepor motlagh 3

1 department of education. IAU

2 department of education

3 department of education IAU

چکیده [English]

The purpose of this study is to examine the role of teachers as role models in the education system based on global perspectives; in such a way that by examining the characteristics and dimensions of this role within the framework of international criteria and standards, a clear and practical understanding of the position and impact of teachers as educational and training role models can be achieved. The present study is practical in terms of its purpose and has been conducted with a qualitative approach in terms of data collection. This review study was conducted using systematic literature review methods. The research field includes first-hand Latin documents (books, scientific-research journals, theses, research projects) in the period 2014 to 2024 through a comprehensive search in scientific databases and with the benefit of purposeful sampling until saturation is reached, in order to address the role of the teacher as a role model and its characteristics. After analyzing the documents using a three-stage coding method, the components of teacher role models were categorized into 19 core categories. Finally, these themes were grouped under three overarching themes: personality and behavioral characteristics, educational and professional skills, and managerial and innovative roles. The results obtained show that teachers are among the most important pillars of a country's development. With their personality and behavioral characteristics, they guide students in various aspects of personality and behavior. Also, teachers' educational and professional skills and their managerial and innovative roles have a direct impact on the quality of education. Ultimately, it is the role of teachers as role models that drives society towards progress and advancement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teacher
  • Role model
  • Global
  • behavioral
  • professional studies
دوره 1، شماره 2
اردیبهشت 1403
صفحه 251-269
  • تاریخ دریافت: 01 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 04 شهریور 1404