نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های برنامه درسی شایستگی محور جهت پرورش اشتغال پذیری در آموزش عالی انجام شد. رویکرد پژوهش کیفی و روش مرور سیستماتیک بود. با استفاده از کلید واژه های برنامه درسی شایستگی محور، اشتغال پذیری، تعداد 84 منبع در پایگاه های اطلاعاتی ساینس دایرکت، اسکاپوس، اریک،گوگل اسکولار و پایگاه اطلاعات و اسناد علمی ایران مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش چک لیست بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل مقوله ای استفاد شد. بر اساس بررسی منابع تعداد 13 مضمون؛(3 مضمون فراگیر و تعداد 10مضمون سازمان دهنده) برای برنامه درسی شایستگی محور شناسایی و استخراج شد. برای تعیین اعتبار، مضامین استخراج شده در اختیار 15 نفراز متخصصان برنامه درسی شایستگی محور قرار گرفت و میزان اعتبار آن 74/. محاسبه گردید. انتظار می رود با لحاظ ابعاد شناختی، عاطقی و روانی- حرکتی برنامه درسی شایستگی محور اشتغال پذیری و مضامین زیر مجموعه آنها در برنامه درسی قصد شده و اجرایی، بتوان زمینه تحقق شایستگی های اشتغال پذیری در دانشجویان را فراهم ساخت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the components of a competency-based curriculum to foster employability in higher education: A review study
نویسنده [English]
Department of Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of identifying the components of a competency-based curriculum to foster employability in higher education. The approach was qualitative research and the method was a systematic review. Using the keywords competency-based curriculum, employability, 84 sources were studied in the databases of Science Direct, Scopus, Eric, Google Scholar, and the Iranian Scientific Information and Documents Database. The research tool was a checklist. Categorical analysis was used to analyze the data. Based on the review of the sources, 13 themes (3 comprehensive themes and 10 organizing themes) were identified and extracted for the competency-based curriculum. To determine the validity, the extracted themes were provided to 15 competency-based curriculum experts and their validity was calculated as 74/. It is expected that by considering the cognitive, emotional, and psychomotor dimensions of the competency-based curriculum for employability and their sub-themes in the intended and implemented curriculum, it will be possible to provide the basis for the realization of employability competencies in students.
کلیدواژهها [English]