نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان، ایران
2 گروه مدیریت ورزشی.دانشگاه اصفهان.اصفهان.ایران
چکیده
روزآمد کردن محتوای رشتههای تحصیلی و ایجاد تغییرات در برنامههای درسی، متناسب با نیازهای متنوع فراگیران در ابعاد مختلف ضروری است. هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای برنامه درسی دوره کارشناسی علوم ورزشی با نیازهای دانشجویان رشته بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و طرح پژوهش ترکیبی بود که به صورت کیفی و کمی انجام شد. نیازهای چهارگانه علمی، فردی، اجتماعی و شغلی دانشجویان از نتایج پژوهشهای موجود در پایگاههای علمی معتبر انتخاب شدند. نمونه آماری در بخش کیفی 16 نفر از اساتید علوم ورزشی با درجه استادی بودند. نمونه آماری در بخش کمی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی گرایشهای مختلف علوم ورزشی دانشگاههای دولتی در سال 1401.بودند. با توجه به نبود آمار دقیق از تعداد آنها، بر اساس جدول کرجسی و مورگان برای جامعه نامعلوم، تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه پژوهش از 18 دانشگاه دولتی به صورت داوطلبانه پرسش نامه تکمیل کردند. پرسش نامه با 36 سوال در چهار مولفه ساخته شد. روایی محتوایی آن ضمن بررسی دقیق متون و ادبیات پژوهش، پس از نظرخواهی از 8 تن از اساتید و متخصصین علوم ورزشی تأیید و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (93/0) بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و روشهای آمار استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که محتوای برنامه درسی دوره کارشناسی علوم ورزشی با نیازهای علمی، نیازهای فردی، نیازهای اجتماعی و نیازهای شغلی دانشجویان کمتر از حد متوسط بوده و پاسخگوی نیازهای دانشجویان نسبت به بازار کار و توقعات آنان نیست. همچنین بین دروس تئوری ارائه شده در دوره کارشناسی با نیازهای دانشجویان تفاوت وجود داشت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sport Sciences Bachelor Curriculum Analysis Based on Students' Needs
نویسندگان [English]
1 associate professor-university of isfahan
2 Sport management group.Isfahan university.Isfahan.Iran
چکیده [English]
It is essential to update the educational fields and make changes to the
curriculum in accordance with the diverse needs of learners in different
dimensions. The purpose of this study was to analyze the Sport Sciences Bachelor
Curriculum Content based on students' needs. The study was applied and
descriptive in terms of purpose and method. The research design was a
combination of qualitative and quantitative approaches. Students’ academic,
personal, social, and occupational needs were selected from the results of studies
available in reliable scientific databases. The statistical sample in the qualitative
section was 16 sports science professors with a professor's degree. The statistical
sample in the quantitative part was the senior bachelor students in various sports
sciences majors in the state universities in 1401. Due to the lack of accurate
statistics on their number, based on the table of Karjesi and Morgan for the
unknown population, 384 people voluntarily completed the questionnaire as a
research sample from 18 public universities. The questionnaire was designed with
36 questions in four components. Its content validity was confirmed using
Cronbach's alpha test (0.93) after asking the opinions of 8 professors and experts
in sports sciences while carefully examining the research texts and literature.
Descriptive statistics methods (mean and standard deviation) and inferential
statistics methods were used for data analysis. The results showed that the
content of the sports science bachelor's course curriculum is less than the
average level of academic, personal, social, and occupational needs of the
students and does not meet the needs of the students in relation to the labor
market and their expectations. Moreover, there was a difference between the
theoretical courses offered in the undergraduate course and students' needs.
کلیدواژهها [English]