بررسی موانع و زمینه‌های مناسب کاربرد روش تدریس سقراطی در کلاس‌های درس (از دیدگاه دبیران شهرستان ساری)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علوم تربیتی - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی- دانشگاه مازندران. عضو هیات علمی

2 علوم تربیتی - دانشکده علوم انسانی و اجتماعی - دانشگاه مازندران

10.22080/dc.2022.3846

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی­ها، موانع و زمینه­های مناسب استفاده از روش سقراطی از دیدگاه­ دبیران مقطع متوسطه اول انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. جامعه ­آماری شامل 398 دبیر رشته‌های گوناگون متوسطه اول ناحیه یک ساری، بوده که بر اساس جدول نمونه­گیری مورگان و شیوه نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای 203 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 36 گویه بوده است که روایی و پایایی آن بر اساس نظر متخصصان تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های T تک‌نمونه­ای و توکی استفاده  گردید. یافته­های پژوهش نشان داد که میزان استفاده دبیران از مولفه­های روش تدریس سقراطی در فرایند آموزش، بالاتر از حد متوسط(05/0 (p < می­باشد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که موانع کاربست روش تدریس سقراطی نیز بالاتر از حد متوسط می­باشد و طبق نظر دبیران زمینه­های مناسب برای تحقق مولفه­های سقراطی وجود ندارد. علاوه بر این، بین دیدگاه بانوان و آقایان در ارتباط با پژوهش حاضر تفاوت معناداری مشاهده نشد. این مسأله در ارتباط با مدرک و رشته تحصیلی نیز صدق می­کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Obstacles and Appropriate Conditions for Applying Socratic Teaching Method in Classrooms (From Sari High School Teachers Point of View)

نویسندگان [English]

  • Hojjat Saffar heidari 1
  • Ali Akbar Hosseini 2

1 Ph.D in Philosophy of Education .Associate Professor of University of Mazandaran

2 M A in History and Philosophy of Education

چکیده [English]

This paper aims to survey high school teachers’ attitudes regarding the obstacles and prerequisites of applying Socratic method in classrooms. Satistical Society include 398 high school teachers in 1st district of Sari who by Morgan chart, 203 teachers were chosen. Based on gender, fields of teaching, fields of education, and through stratified random sampling, statistic sample was determined. Research device- questionnaire- designed by the researcher. The questionnaire, including 36 questions, used for data gathering that their validity and reliability confirmed by experts. For analysing data one-sample T test, and Tukey’s test were used. conducted. The findings of research showed that teachers are averagely interested in applying the method while teaching (p < 0/05). Also, the results indicated that the obstacles to the application of Socratic teaching method are higher than average. According to teachers there are no conditions for using Socratic method in classrooms. Additionally, the results reveals that there are no meaningful difference between fields of teaching, gender, and graduate degree; however, there exist a meaningful difference between teaching experiences, when it is less than 10 years and more than 20 years.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching method
  • Socrates
  • Teacher
  • Dailogue
  • تاریخ دریافت: 02 مهر 1400
  • تاریخ بازنگری: 01 مرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1401