طراحی برنامه درسی فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه فرهنگیان؛ یک مطالعه داده‌بنیاد

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکزی

2 دانشیار مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران

3 دانشیار گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

4 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران

10.22080/dc.2022.3845

چکیده

این پژوهش با هدف طراحی برنامه درسی فعالیت‌های فوق برنامه برای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. در مسیر انجام پژوهش، از رویکرد کیفی و روش داده‌بنیاد (گراندد تئوری) استفاده شده است. به این منظور، داده‌ها با روش کیفی داده‌بنیاد جمع‌آوری و تحلیل شدند. حجم مشارکت‌کنندگان شامل 20 نفر از متخصصان و صاحب‌نظران در زمینه برنامه درسی و جامعه‌شناسی و اساتید دانشگاه فرهنگیان بودند که به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بوده که داده‌های گردآوری‌شده از طریق روش کدگذاری اشترواس و کوربین تحلیل شد. تعیین روایی در پژوهش حاضر با استفاده از ضریب لاوشه و پایایی آن با استفاده از ضریب هولستی انجام شد که مقدار ضریب هولستی 0.99 به‌دست آمد که نشان از اعتبار داده‌های پژوهش حاضر می‌باشد. یافته‌ها نشان داد که الگوی برنامه درسی فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه فرهنگیان شامل 5 بعد و 27 مؤلفه و 239 شاخص می‌باشد. از جمله مؤلفه‌های این مدل می‌توان به محتوای آموزشی، مهارتی، کاربردی، فعالیت‌های حرفه‌ای، فعالیت‌های معلم‌محور و فعالیت‌های مشارکتی، انواع فوق برنامه و طراحی فوق برنامه، ارزشیابی مشاهده‌محور، مهارت‌محور و کتبی، همچنین راهبردهایی نظیر برنامه‌های فرهنگی و امکانات و تجهیزات و فعالیت‌های آموزش‌محور، فعالیت‌های تکمیلی، فعالیت‌های علاقه‌محور، مدیریت زمان و ساعت فرهنگی، جایگاه فوق برنامه و فضای فوق برنامه اشاره نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Curriculum design of extracurricular activities of Farhangian University: GT research

نویسندگان [English]

  • Seyedeh Batool Hosseini 1
  • Alireza Sadeghi 2
  • Ali Akbar Khosravi Babadi 3
  • Mehdi Davaei 4

1 Phd student of Curriculum Planning Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Curriculum Studies, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Associate Professor of Education and Counseling Department, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research has been done with the aim of designing a curriculum of extracurricular activities for Farhangian University. In the course of the research, the qualitative approach and the data method of the foundation (grounded theory) have been used. For this purpose, the data were collected and analyzed by the qualitative data method of the foundation. The number of participants included 20 specialists and experts in the field of curriculum and sociology and professors of Farhangian University who were purposefully selected. Data were collected using semi-structured interviews, which were analyzed using Strauss-Corbin coding method. The validity of the present study was determined using the Lavsh factor and its reliability was determined by the Holsti coefficient. The Holstie coefficient was 0.99 and this indicates the validity of the data of the present study. Findings showed that the curriculum model of Farhangian University extracurricular activities includes 5 dimensions, 27 components and 239 indicators. Among the components of this model educational content, skilled content, functional content, professional activities, teacher-centered activities and collaborative activities, types of extracurricular and extracurricular design, observation-based, skill-based and written evaluation, as well as strategies such as cultural programs and facilities and equipment and training-oriented activities, complementary activities, interest-oriented activities, timing management of cultural activities, extra-curricular position and extra-curricular space.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Extracurricular curriculum
  • Farhangian University
  • curriculum design
  • تاریخ دریافت: 21 بهمن 1400
  • تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 01 تیر 1401