نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم تربیتی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران
چکیده
هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی این موضوع بود که آیا قدردانی دریافتی از سوی دانشآموزان میتواند از طریق افزایش خودکارآمدی معلمان، رضایت آنها از تدریس را ارتقا دهد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان دوره ابتدایی استان گلستان به تعداد 7026 نفر و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه، تعداد 364 نفر انتخاب شد. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامههای قدردانی از معلم ویسواناث و کومار (2025)، خودکارآمدی اسچاننموران و ولفورک (2001) و رضایت از تدریس هو و آئو (2006)، بود. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که قدردانی دانشآموزان بهطور معناداری رضایت معلمان از تدریس را پیشبینی میکند و خودکارآمدی نقش میانجی قابل توجهی در این رابطه ایفا میکند. به بیان دیگر، زمانی که معلمان احساس میکنند تلاشهایشان توسط دانشآموزان ارزشگذاری میشود، باور به توانمندیهای حرفهایشان افزایش یافته و این امر به افزایش رضایت شغلی آنها از فرآیند تدریس منجر میشود. این یافتهها بر اهمیت روابط مثبت بین معلمان و دانشآموزان و اثرات روانشناختی آن در محیط آموزشی تأکید دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Role of Students’ Gratitude in Teachers’ Teaching Satisfaction: Emphasizing the Mediating Role of Self-Efficacy
نویسندگان [English]
1 Department of Educational Sciences,AK.C., Islamic Azad University, Aliabad Katoul, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]
The main objective of the present study was to examine whether students’ expressed gratitude toward teachers can enhance teachers’ teaching satisfaction through the mediation of increased self-efficacy. This research was descriptive-correlational in nature and employed a structural equation modeling approach. The statistical population consisted of 7,026 elementary school teachers in Golestan Province, from which a sample of 364 participants was selected based on Cochran’s formula. Data were collected using the following instruments: the Teacher Gratitude Scale by Viswanath and Kumar (2025), the Teacher Self-Efficacy Scale by Schanenn-Moran and Woolfolk Hoy (2001), and the Teaching Satisfaction Scale by Ho and Au (2006). The results of data analysis indicated that students’ gratitude significantly predicted teachers’ satisfaction with teaching, and self-efficacy played a significant mediating role in this relationship. In other words, when teachers feel that their efforts are appreciated by students, their belief in their professional abilities increases, which in turn enhances their job satisfaction with the teaching process. These findings highlight the importance of positive teacher–student relationships and their psychological impacts within the educational environment.
کلیدواژهها [English]