شناسایی سیاست های لازم برای تدوین برنامه های درسی اشتغال پذیر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.

10.22080/dc.2025.29310.1088

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی سیاست های لازم برای تدوین برنامه های درسی اشتغال پذیر انجام شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی کیفی انجام شده است. روش نمونه گیری، هدفمند و مشارکت کنندگان پژوهش 15 نفر از استادان دانشگاه هرمزگان بودند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. سپس در قالب 3 مضمون فراگیر، 6 مضمون سازمان دهنده و 185مضمون پایه، تحلیل شدند. نتایج نشان می دهد سیاست های لازم برای تدوین برنامه های درسی اشتغال پذیر در قالب سه مؤلفه تمرکززدایی از نظام آموزش حرفه ای، ترویج فرهنگ آمادگی برای کار، بازنگری برنامه ریزان در برنامه های آموزشی و سرفصل ها، شناسایی شدند که مکمل یکدیگر هستند.لذا با توجه به نتایج پژوهش مذکور، بررسی، فرصت ها، امکانات و منابع موجود و اهتمام مسئولان، تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران آموزشی برای تدوین برنامه های درسی اشتغال پذیردر نظام آموزش و پرورش لازم و ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the necessary policies for developing employable curricula

نویسنده [English]

  • parnian Taghipour Hoveyzi

Department of Educational Sciences, University of Hormozgan, Bandar Abbas, Iran.

چکیده [English]

-

کلیدواژه‌ها [English]

  • Policies
  • Curriculum
  • Employability
  • Qualitative Research
  • تاریخ دریافت: 08 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 09 مرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 07 شهریور 1404