نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده
تحولات سریع فناوری و تغییرات اجتماعی، آینده اشتغال و نیازهای آموزشی را به طور چشمگیری دگرگون کرده و ضرورت شناسایی عوامل تعیینکننده در اصلاح برنامه درسی دانشگاهی برای ارتقای اشتغالپذیری دانشآموختگان را برجسته ساخته است. روش پژوهش شامل مرور نظاممند ادبیات و تحلیل محتوای اسناد سیاستی بود. در این راستا، ۴۲ مقاله علمی منتشرشده در ۱۰ سال اخیر که با موضوع آینده اشتغال و برنامهریزی درسی مرتبط بودند و در مجلات معتبر با داوری همتا منتشر شده بودند، انتخاب و بررسی شد. همچنین اسناد کلیدی ملی و بینالمللی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که توسعه مهارتهای نرم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، کار تیمی و مهارتهای ارتباطی، در کنار مهارتهای فنی و دیجیتال، نقش اساسی در افزایش اشتغالپذیری دارند. همچنین، پیوند مؤثر دانشگاه و صنعت، یادگیری مبتنی بر تجربه، بهروزرسانی مستمر محتوا و توجه به نیازهای بازار کار، از عوامل کلیدی اصلاح برنامههای درسی هستند. بر این اساس، پیشنهادهایی برای طراحی برنامههای نوآورانه و انعطافپذیر ارائه شده است
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
-
نویسنده [English]
Associate Professor and Academic Staff of the Educational Research and Planning Organization
چکیده [English]
-
کلیدواژهها [English]