نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار و عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
چکیده
تحولات سریع فناوری و تغییرات اجتماعی، آینده اشتغال و نیازهای آموزشی را به طور چشمگیری دگرگون کرده و ضرورت شناسایی عوامل تعیینکننده در اصلاح برنامه درسی دانشگاهی برای ارتقای اشتغالپذیری دانشآموختگان را برجسته ساخته است. روش پژوهش شامل مرور نظاممند ادبیات و تحلیل محتوای اسناد سیاستی بود. در این راستا، ۴۲ مقاله علمی منتشرشده در ۱۰ سال اخیر که با موضوع آینده اشتغال و برنامهریزی درسی مرتبط بودند و در مجلات معتبر با داوری همتا منتشر شده بودند، انتخاب و بررسی شد. همچنین اسناد کلیدی ملی و بینالمللی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که توسعه مهارتهای نرم مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، کار تیمی و مهارتهای ارتباطی، در کنار مهارتهای فنی و دیجیتال، نقش اساسی در افزایش اشتغالپذیری دارند. همچنین، پیوند مؤثر دانشگاه و صنعت، یادگیری مبتنی بر تجربه، بهروزرسانی مستمر محتوا و توجه به نیازهای بازار کار، از عوامل کلیدی اصلاح برنامههای درسی هستند. بر این اساس، پیشنهادهایی برای طراحی برنامههای نوآورانه و انعطافپذیر ارائه شده است
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Determinant Factors in Reforming University Curricula to Enhance Graduates’ Employability
نویسنده [English]
Associate Professor and Academic Staff of the Educational Research and Planning Organization
چکیده [English]
The rapid advancement of technology and social changes have dramatically transformed the future of employment and educational needs, highlighting the necessity of identifying key factors in revising university curricula to enhance graduates’ employability. The research method included a systematic review of the literature and content analysis of policy documents. In this regard, 42 scientific articles published over the last decade, related to the future of employment and curriculum planning, were selected and examined from reputable peer-reviewed journals. In addition, key national and international policy documents were analyzed. The findings indicated that the development of soft skills such as critical thinking, problem-solving, teamwork, and communication skills, alongside technical and digital competencies, plays a fundamental role in increasing employability. Furthermore, effective university-industry collaboration, experiential learning, continuous content updating, and attention to labor market needs were identified as crucial factors in curriculum reform. Accordingly, recommendations for designing innovative and flexible programs have been presented.
کلیدواژهها [English]