نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد رشته مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش به شیوه کلاس درس معکوس بر عملکرد تحصیلی و نگرش نسبت به درس علوم در دانشآموزان پایه ششم میباشد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ساری میباشد که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی جایگزینی و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 64 نفر در دو گروه کنترل(32 نفر) و گروه آزمایش(32 نفر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(1999) و پرسشنامه نگرش به علوم اکپینر و همکاران(2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش به شیوه کلاس درس معکوس بر عملکرد تحصیلی و مولفههای آن و همچنین بر نگرش بهدرس علوم و مؤلفه های آن تأثیر مثبت و معنیداری داشت. بنابراین میتوان گفت که با آموزش به شیوه کلاس درس معکوس میتوان عملکرد تحصیلی و نگرش دانشآموزان نسبت به درس علوم را افزایش داد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effect of Flipped Classroom Teaching on Academic Performance and Attitude toward Science Lessons in Sixth-Grade Students
نویسندگان [English]
1 w
2 Associate Professor in Curriculum Studies, Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences , University of Mazandaran ,Babolsar, Iran
چکیده [English]
The purpose of the current research is to investigate the effect of flipped classroom teaching on academic performance and attitude toward science lessons in sixth-grade students. The research method was semi-experimental, with pre-test and post-test designs and a control group. The statistical population included all male students in the sixth grade of primary school in the city of Sari. Using the replacement random sampling method and the Cochran formula, 64 people were place into a control group (32 people) and an experimental group (32 people). In order to collect data, Pham and Taylor's (1999) academic performance questionnaire and Akpiner et al.'s (2009) science attitude questionnaire were used. Multivariate analysis of variance was used to analyze the data. The results showed that teaching in the flipped classroom style had a positive and significant effect on students’ academic performance and its components, as well as on their attitude toward science lessons and its components. Therefore, it can be said that by teaching in a flipped classroom, the academic performance and attitude of students toward science lessons can be increased.
کلیدواژهها [English]