ارائه چارچوب مفهومی برنامه درسی مسأله‌محور مبتنی بر رویکرد زیبایی‌شناسی: یک مطالعه مبتنی بر سنتزپژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه الزهرا (س). تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه الزهرا(س). تهران، ایران.

10.22080/dc.2024.26680.1069

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، ارائه چارچوب مفهومی برنامه درسی مسأله‌محور مبتنی بر رویکرد زیبایی-شناسی است. در پژوهش حاضر با عنایت به تفکیک‌ناپذیری شناخت از عاطفه، رویکرد هنر و زیبایی-شناسی به عنوان یک رویکرد مبنا در برنامه درسی مسأله‌محور مطرح شد. داده‌ها بر اساس یک طرح پژوهش کیفی از نوع سنتز پژوهی جمع‌آوری شده‌اند. جامعه پژوهش منابع چاپی و الکترونیکی مرتبط با موضوع بود که در قالب رساله‌ها، مقالات و گزارش‌های پژوهشی در فاصله سال‌های (2007 تا 2022) انتشار یافته و به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. از بین آن‌ها مقالاتی که در عنوان آن‌ها برنامه درسی مسأله‌محور و برنامه درسی زیبایی‌شناسی بود انتخاب و تحلیل شدند. از 88 مقاله مورد بررسی قرار گرفته شده، 75 مقاله برای استخراج مؤلفه‌ها و مضامین مربوطه بهره گرفته شد. یافته‌های پژوهش که در قالب عناصر چهارگانه برنامه درسی تبیین شده است در بعد هدف شامل چهار مقوله اصلی (پرورش تفکر خلاق، پرورش تفکر هنری، پرورش تفکر شهودی و پرورش تفکر بصری) است، بعد محتوا شامل سه مقوله اصلی (مسأله‌سازی- نقش معلم و نقش یادگیرندگان) است. بعد روش‌های تدریس شامل سه مقوله اصلی (روش‌های ترکیبی- روش‌های هنری و روش‌های فعال) است و نهایتاً در بخش ارزشیابی دو مقوله اصلی (ارزش‌یابی کیفی و ارزش‌یابی عمومی) از منابع متعدد به دست آمدند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که رویکرد هنری می‌تواند در برنامه درسی مسأله‌محور با مسائل و مفاهیم گوناگون همراه شود، درواقع، هنرها می‌توانند دانش را در قالب رویکردی تعاملی و تلفیقی ارائه دهند و به درک بهتر مفاهیم توسط دانش‌آموزان یاری رسانند و منجر به کشف و تولید ایده‌های نو و پاسخ‌های خلاق در جهت حل مسائل گوناگون پیرامون شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting the conceptual framework of the problem-oriented curriculum based on the aesthetic approach: a study based on research synthesis

نویسندگان [English]

  • forooz jalili nea 1
  • parvin ahmadi 2
  • parvin samadi 2

1 Phd Student of Curriculum , Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 , associated Prof , Department of Educational Administration and Planning, Faculty of Education and Psychology, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The aim of this research is to present the conceptual framework of the problem-oriented curriculum based on the aesthetic approach. In the current research, due to the inseparability of cognition from emotion, the approach of art and aesthetics was proposed as a basic approach in the problem-oriented curriculum. The data were collected based on a qualitative research design of research synthesis type. The research community was printed and electronic resources related to the topic, which were published in the form of treatises, articles and research reports between the years (2007 to 2022) and were selected as a purposeful sampling. Among them, the articles with problem-oriented curriculum and aesthetic curriculum were selected and analyzed. Out of 88 reviewed articles, 75 articles were used to extract the relevant components and themes. The findings of the research, which were compiled in the form of the four elements of the curriculum, indicate that the goal dimension includes four main categories (creating creative thinking, artistic thinking, intuitive thinking and visual thinking), the content dimension includes three main categories (problem Sazi- the role of the teacher and the role of the learners). Next, teaching methods include three main categories (combined methods, artistic methods and active methods) and finally, in the evaluation element, two main categories (qualitative evaluation and general evaluation) were obtained from multiple sources The results of the research indicate that the artistic approach can be associated with various issues and concepts in the problem-oriented curriculum, in fact, the arts can provide knowledge in the form of an interactive and integrated approach and help students understand the concepts better. Help and lead to the discovery and production of new ideas and creative answers to solve various problems around

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problem-oriented curriculum
  • art and aesthetics approach
  • synthesis research
دوره 1، شماره 2
اردیبهشت 1401
صفحه 201-226
  • تاریخ دریافت: 03 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 تیر 1403