نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 مدرس دانشگاه فرهنگیان شیراز
3 دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز
4 دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد
5 دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
مقدمه و هدف: هدف کلی از انجام این مطالعه واکاوری حس تعلق به مدرسه در دوران پساکرونا بوده است.
روش شناسی پژوهش: این مطالعه جزء طرحهای کیفی و از نوع چند روشی کیفی بوده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش تمامی معلمان و دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 1401- 1402 بودند. برای انتخاب مشارکتکنندگان از رویکرد هدفمند، روش نمونهگیری، هدفمند از نوع موارد مطلوب تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد که در نهایت از مصاحبه با 25 معلم و تحلیل نقاشی 12 دانشآموز حاصل گردید. دادههای مطالعه با مصاحبه نیمهساختاریافته از معلمان و نقاشی دانشآموزان گردآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دو روش تحلیل مضمون و تحلیل تصویر انجام شد. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای اعتبارپذیری و انتقالپذیری از طریق خودبازبینی پژوهشگران و همسوسازی دادهها و اعتمادپذیری با هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات و همسوسازی پژوهشگران تعیین شد.
یافته ها: در قسمت یافته ها با بررسی مصاحبه های معلمان و دانش آموزان به 11 مضمون پایه و با بررسی نقاشی دانش آموزان به 21 مضمون پایه دست یافتیم که با جمعبندی مضامین مستخرج از مصاحبههای معلمان و مضامین حاصله از نقاشی دانشآموزان و حذف موارد مشترک، در نهایت مضامین سازماندهنده مرتبط با حستعلق معلمان و دانشآموزان در دوران پس از بحران کرونا در قالب چهار مضمون اصلی ابعاد حستعلق در دانشآموزان، عوامل ایجادکننده حستعلق توسط معلم، عوامل ایجادکننده احساس عدم تعلق در مدرسه و افراد مورد اعتماد و خصوصیات شخصیتی آن افراد طبقهب
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the sense of belonging to the school in the post-corona era – The Case: Second year of elementary
نویسندگان [English]
1 Associate Professor of Educational Management and Planning Department, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Graduated with a PhD in Curriculum Planning from the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University
4 Ph. D. student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad
5 PhD .student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
چکیده [English]
Abstract
Introduction and purpose: The general purpose of this study was to investigate the sense of belonging to the school in the post-corona era.
Research methodology: This study was part of the qualitative designs and of the type of qualitative multi-methods. The participants in this research were all the teachers and students of the second primary school in Shiraz in the academic year 1401-1402. To select the participants, a targeted approach, a targeted sampling method, of the type of desirable items was used until theoretical saturation was reached, which was finally achieved by interviewing 25 teachers and drawing 12 students. The study data was collected by semi-structured interviews for teachers and analysis of students' drawings. Data analysis was done using two methods of theme analysis and image analysis. The validity of the data was determined by using the techniques of reliability and transferability through researchers' self-review and data alignment, and reliability was determined by carefully guiding the flow of information collection and researchers' alignment.
Findings: In the findings section, we found 11 basic themes by examining teachers' and students' interviews and 21 basic themes by examining students' drawings. Finally, the organizing themes related to the sense of belonging of teachers and students in the era after the Corona crisis were classified in the form of four main themes of the dimensions of the sense of belonging in students, the factors that create the sense of belonging by the teacher, the factors that create the feeling of not belonging in the school and trusted people, and the personality characteristics of those people.
Discussion and conclusion: The students of a country are considered to be the future builders of that society and the issues related to them should be considered more carefully. In addition to the individual and social factors that affect students' education, it is one of the most important factors of the school environment. If schools can meet the main needs of teenagers, they will create a sense of belonging to the school in their students. Events at school can cause students to feel a lack of belonging and cause them to experience unpleasant academic emotions and emotions at school and reduce their belonging to school, friends and teachers.
کلیدواژهها [English]