برنامه درسی و توسعه؛ از منظر ساحت تربیتی اقتصادی-حرفه‌ای

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مطالعات برنامه‌درسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه‌درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22080/dc.2024.26150.1060

چکیده

دست‌یابی به توسعه اقتصادی از مهم‌ترین دلایلی است که برنامه درسی ساحت تربیتی اقتصادی-حرفه‌ای را کانون توجه قرار داده است. هدف اصلی پژوهش حاضر نیز ارائه صورت‌بندی جدیدی از رویکرد برنامه درسی در ساحت تربیتی اقتصادی-حرفه‌ای جهت دست‌یابی به توسعه اقتصادی است و لذا سؤال اصلی پژوهش حاضر این است که برنامه درسی توسعه‌محور  از منظر تربیت در ساحت اقتصادی-حرفه‌ای چیست؟ بی‌شک برای تبیین مسائل توسعه باید تبیین خود را بر بنیان نظری مشخص استوار کرد. در غیر این‌ صورت موجب هدر رفت سرمایه‌های انسانی و مادی فراوانی خواهد شد. بدون ‌آنکه لزوماٌ نتیجه‌ای حاصل شود. ازاین‌رو، بنیان نظری پژوهش بر پایه دستگاه نظری نهادگرایی استوار گردید و با استفاده از روش «جستار نظرورزانه» شوبرت به نظرورزی در مورد برنامه درسی توسعه‌محور پرداخته شد. این روش نوعی فراتحلیل است که یک پژوهشگر بابصیرت به‌ جای مجموعه‌ای از قواعد آماری از آن، به‌ عنوان ابزاری برای روشنگری استفاده می‌کند. بر اساس یافته‌های این پژوهش برنامه درسی توسعه‌محور در ساحت تربیتی اقتصادی-حرفه‌ای، برنامه درسی است که رویکرد تربیت فن-نوآورانه یا همان پرورش خردفن-نوآورانه را دنبال می‌کند. نتیجه‌گیری پژوهش حاضر این است که نظام رسمی آموزشی و برنامه‌های درسی آن برای تحقق اهداف تربیت در ساحت حرفه‌ای-اقتصادی، باید به جای تأکید بر تربیت فنی-حرفه‌ای، تربیت فن-نوآورانه را در دستور کار خود قرار دهد. بنابراین با استقرار الگوی برنامه درسی تربیت فن-نوآورانه، به‌موازات خروج آموزش‌های فنی-حرفه‌ای از دستور کار، می‌توان به فراهم‌شدن زمینه‌های توسعه اقتصادی در کشور امیدوار بود. به ‌سخن دیگر می‌توان گفت تربیت فن-نوآورانه حکایت از مأموریت بدیع نظام رسمی آموزشی و برنامه‌های درسی آن جهت تسهیل توسعه و گذار از وضعیت توسعه‌نیافتگی کشور است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Curriculum and Development; Viewed from the Economic-Professional Realm of Education

نویسندگان [English]

  • Mahmoud Mehrmohammadi 1
  • Behnam Karimi 2

1 Professor, Department of Curriculum Studies, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 Ph. D student of Curriculum Studies Department, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Achieving economic development is one of the most important reasons that has made the curriculum of the Economic-Professional Realm of Education the focus of attention. The main goal of this research is also to present a new formulation of the curriculum approach in the Economic-Professional Realm of Education for achieving economic development. Therefore, the main question of this research is: What is the development-oriented curriculum from the perspective of education in the Economic-Professional Realm of Education? Undoubtedly, to explain the issues of development, one must base one’s explanation on a specific theoretical foundation, otherwise it will cause a lot of human and material capital to be wasted without necessarily achieving any result. Therefore, the theoretical foundation of the research was based on the theoretical system of institutionalism, and using Schubert’s “Speculative Essay” method, it dealt with the development-oriented curriculum. This method is a kind of meta-analysis that a researcher with insight uses as a tool for clarification instead of a set of statistical rules. Based on the findings of this research, the development-oriented curriculum in the economic-professional realm of education is a curriculum that follows the approach of technovation education or the cultivation of technovation wisdom. The conclusion of the present research is that the formal education system and its curricula, to achieve the goals of education in the professional-economic realm, should replace the emphasis on technical-vocational education with technovation education. Therefore, by establishing the curriculum of technovation education, along with the removal of technical-vocational education from the agenda, one can hope for the provision of economic development opportunities in the country. In other words, technovation education is a story of the sublime mission of the official education system and its curricula, to facilitate development and transition from the underdevelopment situation of the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum
  • Development
  • Economic-Professional Realm
  • Technovative Education
  • Technovation Wisdom
  • Technical-vocational education
دوره 1، شماره 2
اردیبهشت 1401
صفحه 181-200
  • تاریخ دریافت: 26 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 فروردین 1403
  • تاریخ پذیرش: 11 اردیبهشت 1403