نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت و برنامه ریزی درسی، علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 دانشیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. (نویسنده مسئول)
3 استاد گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده
هدف این پژوهش مدل یابی روابط ساختاری میان سبک تفکر معلمان با سبکهای یادگیری دانشآموزان بود. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران دوره اول متوسطه شهرستان بهبهان بود. تعداد 170 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای وارد مطالعه شدند. دادهها بر اساس دو پرسشنامه سبک تفکر استرنبرگ و واگنر (1979) و سبک یادگیری کلب (1984) گردآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای SPSS 25 و AMOS 25 و روشهای آماری تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر، ضریب همبستگی و ضریب رگرسیون چند متغیره نشان داد که 1- سبک تفکر غالب معلمان دوره متوسطه شهر بهبهان سبک قضاوتگر است. 2- سبک یادگیری دانش آموزان دوره متوسطه سبک مشاهده تاملی و سبک آزمایشگری فعال است. 3- بین سه سبک تفکر معلم با هر چهار سبک یادگیری دانش آموزان ارتباط مثبت و معنادار بود. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین سبکهای تفکر معلمان و سبکهای یادگیری دانشآموزان وجود دارد. در واقع، اگر سبک تفکر معلمان نزدیکتر به سبکهای یادگیری دانشآموزان باشد، یادگیری آنها بهبود مییابد. و همچنین شناخت این روابط در سازماندهی بهتر آموزش و یادگیری در محیطهای آموزشی را تأکید میکنند. بنابراین معلم با شناخت، مدیریت و بهبود سبک تفکر خود سبب پرورش یافتن تواناهایی معلم و و در نتیجه سبکهای یادگیری دانش آموزان می شود زیرا که سبکهای تفکر معلم پیش زمینهی یادگیری فراگیران در آموزش است چون معلم روش تدریس خود را منطبق با سبک تفکر خود تعدیل می کند همین شناخت و مدیریت سبک تفکر معلم سبب میشود که او با روشهایی شایست هتر برای یادگیری نهادینه شده، پویا و فعال از تدریس هایی زیرکانه، هوشمندانه، خلاقانه و مسئولانه با شیوههای متفاوت، مناسب و مقتضی با سبک یادگیری دانش آموزان استفاده می کند و در نهایت سبب پرورش یافتن توانایی معلم و در نتیجه سبک های یادگیری دانش آموزان می شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating the Relationship Between Teachers' Thinking Styles and Students' Learning Styles in the First Year of Secondary School in Behbahan City
نویسندگان [English]
1 Curriculum management and planning, educational sciences and psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Associate Professor, Curriculum Planning Department, Shiraz University, Shiraz, Iran. (Author)
3 Professor of Curriculum Planning Department, Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]
Abstract
The purpose of this research was to model structural relationships between teachers' thinking styles and students' learning styles. The current research was descriptive-correlational in terms of its practical purpose, in terms of the method of data collection. The statistical population of the research included all teachers of the first year of high school in Behbahan city. 170 people were included in the study using stratified random sampling method. The data were collected based on two questionnaires, Sternberg and Wagner's thinking style (1979) and Kolb's learning style (1984). Data analysis using SPSS 25 and AMOS 25 software and statistical methods of variance analysis of repeated measurements, correlation coefficient and multivariate regression coefficient showed that 1- the dominant thinking style of secondary school teachers in Beihan city is a judgmental style. 2- The learning style of middle school students is reflective observation style and active experimentation style. 3- There was a positive and meaningful relationship between the three thinking styles of the teacher and all four learning styles of the students. The results showed that there is a positive and significant correlation between teachers' thinking styles and students' learning styles. In fact, if teachers' thinking styles are closer to students' learning styles, their learning will improve. And they also emphasize the recognition of these relationships in the better organization of teaching and learning in educational environments. Therefore, by recognizing, managing and improving his own thinking style, the teacher develops the teacher's abilities and, as a result, the students' learning styles, because the teacher's thinking styles are the background of the students' learning in education, as the teacher is the teaching method. It adjusts itself according to its thinking style, this recognition and management of the teacher's thinking style causes him to be equipped with more appropriate methods for institutionalized, dynamic and active learning from smart, intelligent, creative and responsible teaching. It uses different, suitable and appropriate methods with the learning style of the students, and finally it causes the development of the teacher's abilities and, as a result, the learning styles of the students.
کلیدواژهها [English]