نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
2 دانشجوی دکتری برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان
چکیده
این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش کیفی است که با بهره گیری از روش خبرگی و نقادی آموزشی آیزنر به ارزشیابی آموزش مجازی ریاضی پایه نهم و به صورت مطالعه موردی، به چگونگی تدریس بخش هندسه در سه مرحله توصیف، تفسیر و ارزشیابی پرداخته است. برای گردآوری داده ها یک مدرسه متوسطه اول به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردید. داده های پژوهش در یک دوره یک ماهه و در طی 20 جلسه مشاهده آموزش معلمان در بستر برنامه شاد و همچنین انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته با 12 معلم ریاضی و 50 دانش آموز پایه نهم گردآوری شده است. جهت اعتبار بخشی به پژوهش معیارهای قوام ساختاری و کفایت ارجاعی برآورده شده است. نتایج نشان داد معلمان ریاضی در شرایط آموزش مجازی تا حدودی توانسته اند به اهداف مدنظر کتاب برسند، ولی با مشکلات عدیده ای مانند سرعت پایین اینترنت، مشکلات نرم افزار شاد، کاهش یافتن زمان تدریس، و بی توجهی دانش آموزان نیز مواجه بوده اند. ضمنا آنان اشکالاتی نظیر کم توجهی به دانش آموزان تیزهوش و دیرفهم در حین تدریس، ارائه بازخوردهای ناکافی، و عدم توجه به تلفیق برنامه های درسی نیز داشته اند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Evaluation of Virtual Math Education by Educational Connoisseurship and Criticism Method (Case Study: Teaching Ninth-Grade Geometry in the Covid-19 Era)
نویسندگان [English]
1 Associate Professor, Department of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan
2 PhD student of curriculum in Isfahan University
چکیده [English]
This qualitative research used Eisner's Educational
Connoisseurship and Criticism method to evaluate ninth-grade
virtual mathematics education in the form of a case study and
studied how to teach geometry in three stages, including
description, interpretation, and evaluation. To collect data, a first
secondary school was selected using the purposive sampling
method. The research data was collected over one month during
20 teacher training observation sessions in the context of the
SHAD program, as well as semi-structured interviews with 12
mathematics teachers and 50 ninth-grade students. The results
showed that ninth-grade math teachers in virtual education
conditions in the SHAD platform reached the book’s goals to some
extent, but always with many problems such as low internet speed,
SHAD software problems, reduced teaching time, and students’
lack of attention. In addition, teachers faced problems such as not
paying attention to intelligent and late-comprehending students
during teaching, providing insufficient feedback, and not paying
attention to curriculum integration
کلیدواژهها [English]