رویکرد فراترکیب به الزامات اثربخشی درس کارآموزی رشته‌های فنی- مهندسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

2 دانش آموخته دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

3 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

10.22080/dc.2023.4296

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، بررسی الزامات اثربخشی درس کارآموزی رشته‌های فنی- مهندسی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، در زمره پژوهش‌های کیفی و از نوع فراترکیب بوده که با استفاده از روش هفت مرحله‌ای ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. منابع گردآوری داده‌ها، پنج پایگاه داده خارجی و دو پایگاه داده فارسی بوده است. در ابتدا 27 منبع استخراج شدند که با استفاده از الگوی غربال‌گری و حذف عناوین نامرتبط، چکیده‌های نامرتبط و سپس متون نامرتبط نهایتاً سیزده منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش شش پایگاه داده به زبان انگلیسی شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس‌دایرکت، اشپیرینگر، وب‌آف‌ساینس برای مطالعات خارجی و دو پایگاه داده به زبان فارسی شامل «پایگاه نشریات کشور» و «پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی» انتخاب شدند. برای جست‌وجوی مقالات در این پایگاه‌ها از واژه‌های کلیدی‌« کارآموزی » ، « فنی- مهندسی » استفاده و مقالات مرتبط در بازه زمانی سال‌های 2018 تا 2022 جمع‌آوری گردید. تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مضمون انجام شد که نتیجه آن استخراج مدل مشتمل بر سه مضمون سازمان‌دهنده  نقش فراگیران‌(توسعه حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری)، نقش سازمان‌های اجتماعی‌(استانداردسازی فعالیت‌های آموزش مهندسی و پاسخ به تقاضاهای شغلی) و نقش اساتید‌(سازماندهی و برنامه‌ریزی مهندسی و طراحی محیط‌های واقعی کارآموزی) می‌باشد. اعتبار داده‌ها با استفاده از تکنیک‌های اعتبارپذیری، انتقال‌پذیری و هم‌سوسازی داده‌ها و اعتمادپذیری به داده‌ها نیز با هدایت دقیق جریان جمع‌آوری اطلاعات و هم‌سوسازی پژوهش‌گران تائید گردید. به‌طور کلی، نتایج نشان داد که هم دوره کارآموزی و هم تحصیلات دانشگاهی به توسعه مهارت‌های دانشجویان مهندسی کمک می‌‌کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Meta-Synthesis Approach to the Effectiveness Requirements of Technical-Engineering Internship Courses

نویسندگان [English]

  • Mehdi Mohammadi 1
  • Reza Naseri Jahromi 2
  • Solmaz Khademi 3
  • Sedigheh Shadi 4

1 1. Associate Professor, Department of Educational Planning and Management, Shiraz University, Shiraz, Iran

2 Graduated with a Ph.D in curriculum Development from Shiraz University, Shiraz, Iran.

3 Ph. D. student of Curriculum Development, Shiraz University, Shiraz, Iran.

4 Graduated with a M.A. Curriculum Planning from Shiraz University, Shiraz, Iran.

چکیده [English]

The main purpose of this research is to investigate the effectiveness
requirements of technical-engineering internship courses. In terms of its
practical purpose, this research is one of the qualitative and meta-composite
studies, which was carried out using Sandelovski and Barroso’s seven-step
method. The sources of data collection were five foreign and two Persian
databases. At first, 27 papers were extracted, and by using the screening pattern
and removing irrelevant titles, unrelated abstracts, and then unrelated texts, 13
relevant articles became the basis of the analysis. In this research, six English
databases, including Scopus, Emerald, Site Direct, Spiringer, and Web of Science,
were selected for foreign studies, and two Persian databases, including "Kashre
Journals Database" and "University Jihad Scientific Information Database", were
chosen for domestic journal. To search for articles in these databases, the
keywords "internship" and "engineering technique" were used and related articles
were collected from 2018 to 2022. Data analysis was done with the thematic
analysis method, which resulted in the extraction of a model consisting of three
organizing themes: the role of learners (professional development and
responsibility), the role of social organizations (standardization of engineering
education activities and response to job demands), and the role of professors
(organizing and planning engineering and designing real internship
environments). The validity of the data was confirmed by using the techniques of
reliability, transferability, and alignment of data. The reliability of the data was
also confirmed by the accurate guidance of the flow of information collection and
alignment of the researchers. The results showed that both internship and
university education help develop engineering students’ skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • effectiveness
  • internship
  • engineering education
دوره 1، شماره 2
اردیبهشت 1401
صفحه 101-119
  • تاریخ دریافت: 17 فروردین 1402
  • تاریخ بازنگری: 10 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 اردیبهشت 1402