نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف واکاوی هویت برنامه درسی آموزش عالی در عصر انقلاب صنعتی چهارم انجام شده است. روش پژوهش مطالعه موردی کیفی بوده است. مشارکتکنندگان بالقوه، اساتید صاحبنظر و متخصصین در حوزههای مرتبط با موضوع پژوهش بودند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و از نوع موارد مطلوب مصاحبه با تعداد 18 نفر از مشارکتکنندگان صورت گرفت. برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش تحلیل مضمون براون و کلارک استفاده گردیده است. بر طبق نتایج حاصل از مصاحبه 6 مضمون سازماندهنده مرحله اول عبارتند از دگردیسی برنامههای درسی همسو با عصر انقلاب صنعتی چهارم، فناورانگی، نوآوری اجتماعی، ضرورت گفتمان برنامه درسی با صنعت 4.0، همگرایی رشتهها و اتمسفر میانرشتهای، برنامه درسی سیال و ارگانیک. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میبایست جهت مطابقت با الزامات و فضای عصر انقلاب صنعتی چهارم و همسو با ویژگیهای مذکور برنامههای درسی خود را مورد بازطراحی و بازاندیشی قراردهند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Identity of the Higher Education Curriculum in the Era of the Fourth Industrial Revolution
نویسندگان [English]
-
چکیده [English]
The current research was conducted to analyze the identity of the higher
education curriculum in the era of the Fourth Industrial Revolution. The
research method was a qualitative case study. The potential participants
were expert professors and specialists in the fields related to the
research topic. Eighteen participants were interviewed using the
purposeful sampling method. Brown and Clark's thematic analysis
method was used to analyze the data obtained from the interview.
According to the results of the interview, the six organizing themes of the
first stage are the transformation of curricula in line with the era of the
fourth industrial revolution, technology, social innovation, the necessity
of curriculum discourse with Industry 4.0, the convergence of disciplines
and interdisciplinary atmosphere, and fluid and organic curriculum.
Based on the current research findings, universities and higher education
centers should redesign and rethink their curricula to meet the
requirements and atmosphere of the fourth industrial revolution and
align with the aforementioned characteristics.
کلیدواژهها [English]