نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد برنامه درسی دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
2 دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش به شیوه همیاری بر رشد اجتماعی و مهارت های ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر کرمانشاه بوده است، روش پژوهش شبه آزمایشی و از طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر پ متوسطه اول شهر کرمانشاه میباشد. حجم نمونه متشکل از 60 نفر دانشآموز دختر متوسطه است که 30 نفرآنها گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه بوده است و با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری به کاررفته در این پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد رشد اجتماعی وایتزمن و پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتون جی ای بود. در ابتدا از هر دو گروه آزمایشی و گواه پیشآزمون رشد اجتماعی و مهارت ارتباطی به عمل آمد، سپس متغیر آزمایشی (آموزش مبتنی بر همیاری) در 10 جلسه مداخله صورت گرفت. در گروه گواه نیز همان مباحث به شیوه معمول آموزش داده شد. سپس پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. برای تجزیه وتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) ودر بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس(ANCOVA) استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر همیاری بر رشد اجتماعی (05/0>P ،000/0=P،70/19=F) و افزایش مهارتهای ارتباطی (05/0>P ،000/0=P،66/22=F) موثر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigate the effect of cooperative education on the social development and communication skills of female first secondary school students in Kermanshah city
نویسندگان [English]
1 Master degree curriculum shahid rajaee university, Tehran, Iran.
2 Associate professor shahid rajaee university, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of the current research was to investigate the effect of cooperative education on the social development and communication skills of female first secondary school students in Kermanshah city, a quasi-experimental research method and a pre-test-post-test design was used with a control group. The statistics of this research include all female students of the first secondary school in Kermanshah. The sample size consists of 60 female high school students, 30 of them were the experimental group and 30 were the control group, and they were selected by available sampling method. The measurement tools used in this research included Weitzman's standard social development questionnaire and Barton JA's standard communication skills questionnaire. At first, both experimental and control groups were pre-tested for social development and communication skills, then the experimental variable (learning based on cooperation) was conducted in 10 intervention sessions. In the control group, the same topics were taught in the usual way. Then the post-test was performed for both groups. Descriptive statistics methods (mean, standard deviation) and the inferential part of analysis of covariance (ANCOVA) were used to analyze the data. The results showed that training based on cooperation on social growth (P=0.000, P<0.05, F=19.70) and increasing communication skills (P<0.05, P=0.000, F=22.66) is effective
کلیدواژهها [English]