تأثیر آموزش با استفاده از چندرسانه‌ای بر علاقه به درس و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیـأت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 -

10.22080/dc.2022.3844

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش به کمک چندرسانه‌ای بر علاقه به درس و عملکرد تحصیلی در درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه پنجم  ابتدایی شهرستان اردکان صورت گرفته است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع مقایسه گروه‌های ایستا بود. به‌منظور بررسی تاثیر آموزش  به کمک چندرسانه‌ای بر علاقه به درس و عملکرد تحصیلی در درس علوم تجربی، جمعاً دو کلاس به صورت سنتی و دو کلاس  با آموزش به کمک چندرسانه‌ای ارائه شد و در نهایت 66 نفر گروه آزمایش و 41 نفر گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای مورد بررسی در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه علاقه به درس و آزمون محقق‌ساخته علوم تجربی بود.  نتایج  پژوهش نشان داد که گروه چندرسانه‌ای به صورت معنی‌داری نسبت به گروه سنتی از عملکرد بهتری برخوردار بودند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که در کلاسی که به صورت چندرسانه‌ای آموزش دیده بودند به صورت معنی‌داری علاقه به درس نسبت به کلاس سنتی بیش‌تر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که به منظور بهبود عملکرد تحصیلی و افزایش علاقه به علوم تجربی در بین دانش‌آموزان، لازم است که از آموزش های چندرسانه‌ای بهره گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of multimedia education on interest in the course and academic performance of science course for fifth grade elementary students

نویسندگان [English]

  • Sirus mansoori 1
  • Tahereh khodaei 2

1 Assistant professor, Departmant of Education, Arak University, Arak, Iran

2 MA in Curriculum Development

چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of multimedia education on interest to the science course and academic performance in the fifth grade elementary school students in Ardakan. The research method was quasi-experimental comparing static groups. In order to investigate the effect of multimedia education on interest in the course and academic performance in the science course, a total of two classes were traditionally provided and two classes were provided with multimedia education. Finally, 66 students in the experimental group and 41 in the control group were examined. The instruments used in the present study included a questionnaire of interest in the course and a researcher-made test of sciences course. The results showed that the multimedia group had significantly better performance than the traditional group. The results also showed that in a class that was trained in multimedia, the interest in the lesson is significantly higher than the traditional class. Therefore, it can be concluded that in order to improve academic performance and increase interest in experimental sciences among students, it is necessary to use multimedia education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • multimedia education
  • interest in lessons
  • academic performance
  • experimental sciences
  • elementary school
  • تاریخ دریافت: 21 فروردین 1401
  • تاریخ بازنگری: 06 خرداد 1401
  • تاریخ پذیرش: 07 خرداد 1401