نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری برنامهریزی درسی در آموزش عالی، مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان
2 استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای زمان آموزشی مطلوب برای دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها و میزان توجه به آنها انجام شد. در پژوهش حاضر، از طرح ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی استفاده شد. در بخش کیفی، از روش مطالعه موردی و در بخش کمی، از روش توصیفی–پیمایشی بهره گرفته شده است. در بخش کیفی با 20 نفر از متخصصان و اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور، که در حوزه زمان آموزشی اهل نظر هستند، مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. جامعه آماری بخش کمی دانشجویان کارشناسی دانشگاهها بودند که به روش خوشهای چندمرحلهای، تعداد 360 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش در بخش کمی از طریق پرسشنامه محققساخته مستخرج از بخش کیفی جمعآوری شد و برای تعیین روایی سؤالهای مصاحبه و پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از آزمونهای تی تکنمونهای و مانوا بهره گرفته شد. یافتههای کیفی پژوهش حاکی است که هشت شاخص ازجمله متناسب بودن زمان کلاس با حجم فعالیتهای آموزش، تناسب زمان واحد نظری و عملی، معقول بودن زمان درنظرگرفتهشده برای انجام تکالیف، تناسب زمان ارائه درس با طول ترم تحصیلی، امکان برقراری ارتباط با استاد در زمانهای اعلامشده، دادن زمان کافی به دانشجویان برای تأمل درباره مباحث درس و مناسب بودن زمان تعیینشده برای رفع اشکال درس از منظر مصاحبهشوندگان مهمترین شاخصهای زمان آموزشی بودند. یافتههای کمی نشان داد میانگین عمل به شاخصهای زمان آموزشی برای دروس رشتههای علوم انسانی دانشگاهها نامطلوب بوده و نیاز به توجه بیشتری دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification the Indices of Desirable Training time regarding the Humanity Courses for Universities and the Extent of attention them
نویسندگان [English]
1 Ph.D of Curriculum Studies in higher education, Invited lecturer at Farhangian University, Iran
2 Professor, Department of Education, University of Isfahan, Faculty of Education and Psychology, Isfahan, Iran
چکیده [English]
The present study is aimed towards identification the indices of desirable Training time in regard with the Humanity Courses for universities and the extent to which these indices are attention. In the present study, exploratory mixed-methods research was used. In the quantitative section, Phenomenology method and in the quantitative section, a descriptive-survey method was employed. For the qualitative section, we underwent quasi-structured interviews with 20 distinguished and qualified experts and faculty members of universities having their expertise in curriculum and Training time. Also, 360 of the students of universities comprised the quantitative statistical population. This number of participants was selected using multistage cluster sampling method. To examine the reliability of interview questions and questionnaires, we recruited formal and content reliability. And, we used Cronbach's alpha coefficients to evaluate the validity of our questionnaires. We also employed in the qualitative part, Content analysis method was opened and in the quantitative part, T-sample and Manova tests to wage on analyzing the data. The results indicated that the Eight indicators including the appropriateness of class time with the volume of teaching activities, the appropriateness of theoretical and practical unit time, the reasonableness of the time allotted for homework, the appropriateness of course presentation time with the length of the semester, the possibility of communicating with the teacher at announced times Giving students enough time to reflect on the topics of the lesson and the appropriateness of the time allotted for solving the problems of the lesson from the point of view of the interviewees were the most important indicators of the teaching time The quantitative findings also indicated that the range and degree of attention and corresponding to the indices Training time seem to be less than desirable. Therefore, it necessarily requires far more significant attention.
کلیدواژهها [English]