نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2 دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات تهران
چکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی بر ماندگاری مفاهیم و مطالب درس ریاضی در دانشآموزان دختر و پسر پایه دهم ناحیه یک و دو دوره دوم متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1402 پرداخته است. روش تحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل اجرا شد. نمونهها به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی و گروه کنترل آموزش مرسوم را دریافت کردند. ابتدا پیشآزمونی برای ارزیابی سطح دانش اولیه هر دو گروه انجام شد. سپس آموزش آغاز و پس از اتمام، پسآزمون اجرا گردید. دو هفته بعد از آموزش نیز آزمون تثبیت یادگیری برای سنجش ماندگاری مفاهیم برگزار شد. نتایج آزمون تی همبسته نشان داد که ماندگاری مفاهیم ریاضی در هر دو گروه دختر و پسر پس از آموزش تصویرسازی ذهنی بهطور معناداری افزایش یافته است .(p-value < 0.05)آنالیز کواریانس نیز تأثیر مثبت و معنادار آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی بر ماندگاری مفاهیم ریاضی را تایید کرد (p-value < 0.0001). این یافتهها نشان دادند که آموزش مبتنی بر تصویرسازی ذهنی در مقایسه با روشهای مرسوم، تأثیر بیشتری بر ماندگاری مفاهیم و مطالب درس ریاضی دارد
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The effect of training based on mental imagery on the permanence of concepts and contents of mathematics course (Tony Buzan model)
نویسندگان [English]
1 Member of the Faculty of Sistan and Baluchistan University
2 Member of the Board of Trustees of Tehran University of Research Sciences